Zrównoważony rozwój: czy możliwy jest zrównoważony przemysł luksusowy?

Zrównoważony rozwój stał się jednym z czynników najbardziej cenionych przez konsumentów. Branża luksusowa nie jest obca temu trendowi: wiodące marki nie tylko chcą się przyłączyć, ale pozycjonują się jako wzory do naśladowania, aby utrzymać swoją pozycję lidera.

Jak przemysł luksusowy może przyczynić się do zrównoważonego rozwoju planety?

Co roku wyrzuca się 900 milionów kilogramów odzieży (około 20 kilogramów na mieszkańca), z czego tylko około 10% jest poddawane recyklingowi.

W przeciwieństwie do fast-fashion, marki high-end zapewniają wyższą jakości, aby osiągnąć dłuższy cykl życia ubrań, przyczyniając się tym samym do ochrony środowiska. Oprócz tej większej trwałości, przemysł luksusowy może na różne sposoby przyczynić się do większej dbałości o zasoby naszej planety:

Rynek wtórny

Wiele osób woli kupować marki z wyższej półki, nawet jeśli są one używane, zarówno ze względu na prestiż, jaki mogą przynieść, jak i na ich wyższą jakość. W różnych branżach działają bardzo aktywne rynki second-hand, a w tej dziedzinie wyróżniają się aplikacje takie jak Vinted. W http://zmyslowo.pl dowiesz się więcej o kupowaniu ubrań z drugiej ręki i o modzie w ogóle. Ale same firmy mogą również kierować sprzedażą swoich użytych produktów, co zwykle ma miejsce np. w sektorze motoryzacyjnym, w przypadku pojazdów używanych lub z zerowym przebiegiem.

Ekologiczne i nadające się do recyklingu materiały i opakowania

Branży luksusowej nie jest obcy trend regularnego stosowania materiałów pochodzących z recyklingu i nadających się do ponownego przetworzenia. Niektóre duże marki już teraz produkują kolekcje z mniej lub bardziej znaczącym procentem składników pochodzących z recyklingu lub zamiast materiałów pochodzenia zwierzęcego stosują materiały syntetyczne – ekoskóry.

Ponadto do wykorzystania „tradycyjnych” surowców, takich jak drewno, wełna czy ceramika, dołączają bardziej innowacyjne i biodegradowalne, np. wykonane z mleka roślinnego, włókna bananowego, włókna pomarańczowego czy kwiatów.

W połączeniu z poprzednim punktem, marki luksusowe mogłyby osiągnąć model circular economy, w którym zamiast wyrzucać produkty, poddaje się je recyklingowi, aby dać im nowe życie, będąc surowcem do nowych kreacji.

Zrównoważona produkcja

Wyższe marże marek luksusowych sprzyjają uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju jako jednego z kluczowych czynników w ich produkcji, dlatego też, jak wynika z raportu The Journey to Sustainability in the Cultural and Recreational Industries, firmy należące do stowarzyszenia w sektorze high-end zmniejszyły emisję CO2 o 20%, a 4 na 10 unika już stosowania chemicznych pestycydów lub herbicydów.